«Σοκ και δέος Κεραμέως» – 18.000 λιγότεροι υποψήφιοι εκτός ΑΕΙ και διόγκωση των ανισοτήτων στην εκπαίδευση

95

(EUROKINISSI)

Τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών με την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής έχουν πολλαπλές συνέπειες, «προϊόντα», βεβαίως του νέου συστήματος πρόσβασης στα ΑΕΙ (με εκρηκτικό μείγμα την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, τις αλλαγές στο μηχανογραφικό με επιλογή λίγων τμημάτων και την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων).

Για το θέμα της Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), η anazitisinews είχε πάρει συνέντευξη από τον πρόεδρο της Ένωσης Γονέων Δήμου Ν Φιλαδέλφειας Ν. Χαλκηδόνος Αλέξανδρο Γούλα, του οποίου οι προβλέψεις δυστυχώς επαληθεύθηκαν μια και η δήλωσή του ήταν ότι  “η ελάχιστη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ διογκώνει τις ανισότητες”. Τη συνέντευξη μπορείτε να την δείτε εδώ.

  2020 2021 Διαφορές
Υποψήφιοι 105.420 103.468 -1.952
Εισαχθέντες 81.413 63.239 -18.174
Μη εισαχθέντες 24.007 40.229 16.222
Ποσοστό επιτυχίας 77% 61% -16%

 

Έτσι λοιπόν χιλιάδες παιδιά θα μείνουν έξω από τα δημόσια πανεπιστήμια και σε μια εποχή που σημαδεύτηκε από μεγάλη φυγή στο εξωτερικό επιστημονικού δυναμικού λόγω της οικονομικής κρίσης και της ανεργίας. Καλούνται τώρα οι γονείς να πληρώσουν από την τσέπη τους το κόστος της ιδιωτικής εκπαίδευσης για τα παιδιά τους. Εκ του αποτελέσματος των εισαγωγικών εξετάσεων επαληθεύεται η άποψη ότι η ΕΒΕ ήταν μια προμελετημένη διαδικασία για να οδηγήσει τα παιδιά στη ιδιωτική εκπαίδευση.

Οι εκπαιδευτικοί που με ευκολία καθόρισαν υψηλά ποσοστά στις ΕΒΕ δεν κατανόησαν ίσως ότι αυτή η διαδικασία επιλογής θα έβλαπτε και τα ίδια τα ΑΕΙ, το διδακτικό προσωπικό και τις τοπικές κοινωνίες.

Οι ακάλυπτες θέσεις

Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση Κεραμέως έφερε μεγάλη αναταραχή στο χώρο της Παιδείας αλλά κυρίως σε ελληνικές οικογένειες που είδαν τα παιδιά τους να γράφουν καλά στις εξετάσεις αλλά δεν μπόρεσαν λόγω του νόμου να εισαχθούν στις σχολές επιλογής τους. Τεράστιο θέμα δημιούργησε σε κάποιες σχολές που …δεν έχουν εισακτέους και σε άλλες που έμειναν κενές πολλές θέσεις! Πρώτη και καλύτερη η ιστορική Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων με 103 θέσεις κενές!!!

Συνοπτικά περί τις 50 σχολές δεν κατάφεραν να καλύψουν τις θέσεις (είχαν έως 30 εισακτέους), ενώ 16 τμήματα δεν είχαν καθόλου εισακτέους, μεταξύ των οποίων το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Ξάνθης. Στο τμήμα αυτό οι θέσεις ήταν 108, αλλά κανένας από τους υποψήφιους δεν έπιασε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, η οποία είχε οριστεί από τις αρχές του τμήματος στο 14,45.

Οι περισσότερες από τις σχολές με μηδέν εισακτέους είναι ιερατικές. Χωρίς νέους φοιτητές έμεινε και η σχολή Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος που εδρεύει στη Δράμα. Από το πανεπιστήμιο Αθηνών η μοναδική σχολή που δεν κάλυψε τις θέσεις της (81 θέσεις, 26 επιτυχόντες) είναι η σχολή Αεροδιαστημικής Επιστήμης και Τεχνολογίας που εδρεύει στα Ψαχνά Ευβοίας. Τέσσερις, αντιστοίχως, είναι οι σχολές στο ΑΠΘ: Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (105 θέσεις, 17 εισακτέοι), Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος (80 θέσεις, 21 εισακτέοι), Θεολογίας – Μουσουλμανικών Σπουδών (97 θέσεις, 13 εισακτέοι) και Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (94 θέσεις, 20 εισακτέοι).

Επιστολή της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών

Αξιότιμη κα Υπουργέ,

Η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ και των ονομάτων των εισαγομένων, αντί να είναι μια ημέρα χαράς, μετατράπηκε σε μια μέρα πρωτοφανούς τραγωδίας.

Αποκλείστηκε από τα ΑΕΙ μεγάλο πλήθος υποψηφίων. Όχι μόνο γιατί έγραψαν πολύ χαμηλές βαθμολογίες, κάτι αποτελεί σημείο εύλογου προβληματισμού πολλά χρόνια τώρα, αλλά και γιατί λόγω της νεοεισαγομένης Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) παρατηρήθηκαν ευτράπελα, που πιστεύουμε ότι ουδείς από τους εισηγητές της θα είχε φανταστεί.  Φθάσαμε σε πρωτοφανείς αρνητικές επιδόσεις, με συνέπεια πολλές σχολές να μην έχουν ούτε καν έναν εισαχθέντα! Ο ακόλουθος πίνακας είναι ενδεικτικός, για τις Πανελλαδικές του 2021:

Αριθμός Σχολών Αριθμός Εισαχθέντων
16 0
18 1
5 2
6 3
4 4
7 5
4 6
2 7
3 8
3 8

Σε σχολές με αναγνώριση και ποιότητα δεν εισάγεται παρά ελάχιστος αριθμός φοιτητών. Έτσι, για παράδειγμα, στην Αρχιτεκτονική Θράκης εισάγονται 0 (!) φοιτητές, ενώ στο Φυσικό Κρήτης, με διαθέσιμες 155 θέσεις, εισάγονται μόλις 34! Παρεμπιπτόντως, τι θα γίνει με τις σχολές αυτές; Θα κλείσουν; Θα συγχωνευθούν; Θα αλλάξουν; Υπάρχει σχέδιο;

Αντί να προβληματιστούμε όλοι και ιδίως η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να βρούμε βρει τι έφταιξε, ακούσαμε μόνο αλληλοεπαίνους! ΤΙ έφταιξε; Η “έπαρση” των διδασκόντων, που έθεσαν τις ΕΒΕ; Το “αζήτητο” των σχολών; Η υπερκτίμηση της αξίας τους; Οι χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων, παρά το γεγονός ότι τα θέματα ήταν πιο εύκολα από πέρυσι; Η ποιότητα στη Μέση Εκπαίδευση; Ο μεγάλος αριθμός σχολών; Αντί να συζητήσουμε, προβληματισμένοι από όσα είδαμε, ήρεμα, νηφάλια και χωρίς προκαταλήψεις να για να βρούμε τι φταίει να βρούμε τι φταίει, ακούσαμε το σκληρό και «εισήχθησαν οι άξιοι»…

Ας συζητήσουμε επιτέλους! Διερωτόμαστε, επίσης, αν δόθηκαν σε όλους τους υποψηφίους οι ίδιες ευκαιρίες; Για μας η απάντηση είναι, δυστυχώς, όχι.

Η πρόσληψη αναπληρωτών, σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, με μεγάλες καθυστερήσεις και σε αριθμός που τρομάζει, αποδεικνύει τα κενά στη Μέση Εκπαίδευση, που καλύπτονται με μπαλώματα. Πολλοί μαθητές, από την αρχή της σχολικής τους καριέρας, περιμένουν πότε θα έρθει ο δάσκαλος ή ο καθηγητής, κάθε χρόνο. Έτσι άλλος υποψήφιος έχει χάσει μαθήματα μισού μήνα, άλλος δύο μηνών μπορεί και τρεις μήνες σε ορισμένες περιπτώσεις. Άρα, δεν εκκινούν όλοι οι μαθητές από την ίδια αφετηρία. από την αρχή της σχολικής χρονιάς.

Η διδασκαλία με τηλεκπαίδευση δεν είναι ίδιας αποτελεσματικότητας με τη διαζώσης. Όσο κι αν την εκθειάζουμε και να την προωθούμε, δεν είναι το ίδιο αποτελεσματική, για πληθώρα λόγων. Ενδεικτικά,  πολλοί μαθητές παρακολουθούσαν από κινητό, μη διαθέτοντας φορητό υπολογιστή, ενώ οι ταχύτητες στο διαδίκτυο μάλλον έχουν μείνει στις διαφημίσεις.

Οι μαθητές και οι γονείς τους βίωσαν μια πολύ δύσκολη πραγματικότητα με τα συνεχή lockdown. Η οικονομική ανέχεια δημιούργησε επιπλέον προβλήματα.

Δεν πρέπει οι μαθητές να θεωρούνται απολύτως υπεύθυνοι για τα σημερινά αποτελέσματα.

Υπάρχουν και πολλά άλλα από πίσω. Όπως η αποσπασματική διδασκαλία των περισσοτέρων μαθημάτων, μιας και το ωρολόγιο πρόγραμμα έχει μετατραπεί σε μια συλλογή μαθημάτων, για να ικανοποιούνται όλες οι πολυάριθμες, πλέον, ειδικότητες. Στη Β’ Λυκείου, οι μαθητές απλώς έρχονται σε επαφή με μια εξουθενωτική πληθώρα μαθήματων. Στην Α’ Λυκείου, η διδασκαλία της Φυσικής μόλις με δύο ώρες, προσπαθεί να δημιουργήσει βάσεις. Αλήθεια, πως; Και δεν είναι μόνο η Φυσική.

Η ΕΒΕ έβαλε ένα φράχτη για τους υποψηφίους, αφού περισσότερα από 68 πανεπιστημιακά τμήματα έχουν Ελάχιστη Βάση πάνω από 14, 20 τμήματα έχουν ΕΒΕ από 13 έως 14 και 59 τμήματα έχουν ΕΒΕ από 12 έως 13.Οι συντελεστές των σχολών (από 0,8 έως 1,2)  βάση ποιας μελέτης θεσπίστηκαν;

Αριστούχοι υποψήφιοι, με υψηλές επιδόσεις αποκλείονται από τις Αρχιτεκτονικές λόγω του ότι στο Ελεύθερο ή στο Γραμμικό Σχέδιο πέτυχαν επίδοση λίγα δέκατα της μονάδας κάτω από την ΕΒΕ. Εδώ είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι τα μαθήματα αυτά δεν υπάρχουν στο ωρολόγιο πρόγραμμα των λυκείων και προσφεύγουν αναγκαστικά και με την ευλογία του Υπουργείου Παιδείας στην εξωσχολική βοήθεια. Οι μαθητές τα διδάχτηκαν για 8 μόνο εβδομάδες διαδικτυακά ως Ενισχυτική διδασκαλία και όχι όλοι.

Παρακαλούμε θερμά την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να αναθεωρήσει την ΕΒΕ και να συζητήσουμε όλοι μαζί ήρεμα, χωρίς προκαταλήψεις, τι φταίει και να δώσουμε τις βέλτιστες δυνατές λύσεις. Εδώ συζητάμε για το μέλλον του τόπου και για τα νέα παιδιά.

Η  Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ

eikona_2021-08-28_105328.png

Google news logo Ακολουθήστε το